Morotsfrallor med mjölet Manitoba cream



Här har jag provat ett nytt mjöl för mig, nämligen Manitoba cream, det blev väldigt fluffiga och goda frallor.

Ingridienser:

1 pkt jäst
5 dl mjölk
½ dl sirap
1 dl rapsolja
3 stor morötter (200 gram rivna)
1 tsk salt
1 dl ekologiska aprikoser (75 gram finhackade)
1 dl krossade linfrön
1 dl skalade sesamfrön
15-17 dl manitoba cream


Gör så här:

Smula ner jästen i en stor bunke. Degen ska arbetas ganska länge så en maskin är att föredra. 
Ljumma mjölken till 37 grader, fingervarmt och rör ut jästen.
Tillsätt resten av ingredienserna och så pass mycket mjöl (lite i taget) så att degen blir klibbfri men ändå ganska lös. Spara mjöl till utbakning.
Degen ska arbetas ordentligt 10-15 minuter. Pudra sen degen med lite mjöl och täck med bakduk, låt jäsa 30 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidigt. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Dela degen i 10 lika stora delar och forma till avlånga frallor.
Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäs med bakduk 30 min.
Strö över ost om du vill! (jag rev en bit cheddarost och strösslade över frallorna) 

Grädda i 220 grader ca 20-25 min eller tills de ser färdiga ut.



/Theresia

Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Ja, visst är dom goda! Kul att du provade receptet! ;-) Ha en fin dag!

2010-10-26 @ 11:37:39
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Helena Ljunggren

God fortsättning på det nya året.

2011-01-04 @ 17:05:58
URL: http://www.helenaljunggren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0