Chokladfudgekaka

 

En underbart god kaka som bara smälter i munnen!! Jag säger mmmmmm!

 

Smet

150 g smör

2 ägg

1 tsk vaniljsocker

2  1/4 dl socker

1 msk kallt kaffe

1½ dl mjöl

1 tsk bakpulver

½ dl kakao

 

Gör så här:

Smält smöret.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt  och pösigt.

Rör ner kaffet, blanda ihop de torra ingredienserna och sikta ner de i smeten, rör om.

Rör ner smöret. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant. Grädda på 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Min kaka var väldigt lös efter 20 minuter så den fick vara inne lite längre.

Låt kakan svalna

 

Glasyr

1½ dl grädde

1½ dl socker

2 msk sirap

100 g mörk choklad, gärna hög kakaohalt

75 g rumstemp. smör

 

Gör så här:

Jag fick hälften av glasyren kvar så om man vill kan man göra hälften av satsen!

Blanda alla ingredienser med undantag för smöret i en kastrull

Koka glasyren under omrörning tills den tjocknar och blir blank

Ta bort kastrullen från värmen och rör ner smöret

Häll glasyren över kakan och låt den svalna.

Servera med tex grädde

 

 
/Theresia


Kommentarer
Postat av: Ia

den här ser riktigt god ut! Ska jag testa att baka!

/Ia

2009-10-29 @ 22:26:52
URL: http://iasmatblogg.blogspot.com/
Postat av: VeronikaP

Min botten är i ugnen nu!

2009-10-31 @ 16:52:18
URL: http://veronikap.blogg.se/
Postat av: cj

chokladfudgekakan var finfin

2010-12-29 @ 19:35:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0